VPKB Kapel De Olijftak, Brasschaat
 
 
De hemel op een kier De hemel op een kier

Het was mooi en zonnig op donderdag 29 mei, Hemelvaartsdag. Echt een dag om eens iets anders te gaan doen. Vroeger was dit de hoogtijdag van jeugdbewegingen en trok men van heinde en ver naar enorme bijeenkomsten. De spoorwegen legden dan extra treinen in om de grote scharen gelovige jongeren te vervoeren. Een dag waarop veel gezongen werd en veel gepraat, met als laatste woord steevast een “tot volgend jaar”. Nu is er niets meer van dat alles, of zorgt de EO wellicht voor een heropleving van de “bezinningsdagen”?

Johanna en ik besloten naar Tongerlo te gaan om de tentoonstelling “De hemel op een kier” te bezoeken. De auto parkeren was geen sinecure, maar als gewoonlijk zag Johanna ergens een gaatje, waarin we ons Fiatje konden persen. “Tjonge, wat een mensenmassa was er op de been om de kier van de hemel te ontdekken”, dachten we, toen we ons langs paden naar de Norbertijnenabdij bewogen. Maar dichtbij de toegangspoort naar het immense en prachtige plein werd duidelijk dat de schare iets anders aan het doen was. Traditioneel is er namelijk op Hemelvaartsdag een voet- of fietstocht van de Norbertijnenabdij van Averbode naar Tongerlo, een soort pelgrimage, oorspronkelijk ingesteld door de paters die dat parcours “blootsvoets” aflegden. Nu stonden er bij het eindpunt, de abdij van Tongerlo, veel koek- en zopie tenten met lokaal bier en een Rode Kruistent met blarenprikkers.

Eenmaal op het plein, was het al rustiger en zeker bij het Da Vinci museum heerste een serene rust. Binnen werden we verwelkomd door een Norbertijn die aan een groep Denen een uitleg gaf van de beroemde replica van Da Vinci’s “Het laatste avondmaal” door Solario in 1545 geschilderd, toen Da Vinci zelf nog leefde. Alles werd weer door een andere Norbertijn vertaald, zodat we het twee keer hoorden en ons Deens nog eens konden oppoetsen ook! Indrukwekkend, dit grote doek, dat in betere staat is dan het origineel in de abdij van de Santa Maria delle Grazie in Milaan. Tegen de muren hingen een twintig schitterende iconen op hout uit de 18de en de eerste helft van de 19de eeuw, allemaal uit de omstreken van Sint Petersburg, de Leningrad Oblast, een streek met een interessante geschiedenis. Dat die iconen nu in België zijn is te danken aan een samenwerkingsakkoord, in 1997 gesloten tussen de provincie Antwerpen en de Leningrag Oblast.

De “iconisten” uit de middeleeuwen hielden vast aan een traditionele schilderwijze, waar ze niet van wilden afwijken en dat gebaseerd was op het tweedimensionaal weergeven van de figuren. Na het midden van de 17de eeuw drong de westerse, naturalistische schilderwijze binnen, speciaal onder tsaar Peter de Grote. Dit leidde tot fel verzet bij de raskolniki (scheurmakers), die vervolgd werden en uitweken naar randgebieden, ondoordringbare wouden en moerassen in het noorden. Ik moest toen denken aan de Hoekse en Kabeljouwse twisten, waar men elkaar ook om een ogenschijnlijke kleinigheid naar de keel vloog.

De kleuren zijn bijzonder indringend, met rood als hoofdkleur. Heel mooi zijn de iconen met Johannes de Evangelist op Patmos, Christus Pantokrator en feestdageniconen met 12 en 16 taferelen. Wij konden hiervan in alle rust genieten nadat onze, overigns zeer rustige, Denen waren vertrokken. De Guide Michelin spreekt bij zo’n hoogtepunt van:“ een omweg waard”. Wij zouden willen zeggen: “een tentoonstelling die een speciale reis rechtvaardigt”

.Toen we weer buiten kwamen en nagenoten van de eenvoudige, primitieve, maar gelovige kunstenaars die een kiertje van de hemel hebben laten zien, keken we naar boven en zagen die stralende blauwe hemel. Johanna zei toen: “Als er mensen zijn die geloven dat de hemel niet alleen hier is, maar ook daarboven, dan staat die niet op een kiertje. Welnee, de hemel staat wijdopen!”.

Probus

9 juni 2003

terug
 
 
 
 
Adresgegevens
Leopoldslei 35
2930 Brasschaat
België

Tel: +32 (0)3.653.0158

 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.